,,Cartea pierdută a vrăjitoarelor” de Deborah Harkness

    Deborah Harkness este profesor de istorie la University of Southern California. A fost inclusă în programe prestigioase, precum Fulbright și Guggenheim, și a primit, de asemenea, o bursă de la National Humanities Center. Cea mai recentă lucrare universitară a ei este o cercetare despre Londra elisabetană și revoluția științifică.

Diana Bishop este un renumit profesor universitar specializată în istorie și originară din Madison, Statele Unite ale Americii. Ea este fiica Rebeccăi Bishop și a lui Stephen Proctor, trăgându-se dintr-un vechi neam de vrăjitoare. Deși are puteri ca toate înaintașele ei, refuză să creadă în ele și să le folosească. Moartea timpurie a părinților săi, pe când aceasta avea doar 7 ani, a determinat-o să-și dorească să fie asemenea oamenilor normali. Anii frumoși în care i-a avut alături și-au pus amprenta asupra sa, după cum menționează ea însăși:

 ,,Am puţine amintiri din copilărie, dar toate sunt vii şi surprinzător de clare. În toate apar şi părinţii mei: moliciunea catifelei din care era făcută haina tatălui meu, izul de lăcrămioare din parfumul mamei mele, clinchetul paharelor de vin în serile de vineri, când luau cina la lumina lumânărilor, după ce mă duceau la culcare. Mama îmi spunea poveşti, iar servieta maro a tatei clămpănea când o lăsa din mână lângă uşa de la intrare. Asemenea amintiri sunt cunoscute oricui.”

La Oxford printre documentele din Biblioteca Bodleiană folosite de ea pentru cercetări se numără și un manuscris alchimic Ashmole 782. După ce-l studiază îl trimite înapoi în depozit, de unde a venit. În zilele următoare este surprinsă folosind o vrajă de către vampirul Matthew Clairmont. Am uitat să vă zic că în universul creat de Deborah Harkness vrăjitoarele, demonii și vampirii trăiesc printre oameni, ascunzându-și cu prudență adevărata identitate.

Matthew, și el un profesor universitar, vrea să afle mai multe despre manuscrisul a cărui vrajă a fost dezlegată din întâmplare de Diana. Ea se teme de vampir și vrea să păstreze distanță. Odată cu trecerea zilelor biblioteca se umple cu o mulțime de alți vampiri, vrăjitoare și demoni, veniți pentru a afla mai multe despre manuscrisul care ar conține secrete legate de crearea, nemurirea lor.

Domnul Clairmont nu o scapă din ochi pe doamna profesoară și o protejează de celălalte făpturi. Încet-încet cei doi se împrietenesc, iau masa împreună, merg la yoga și ajung chiar să se îndrăgostească. Din acel moment începe o serie de evenimente care le vor marca viețile celor doi. V Oare vor scăpa de dușmani și vor putea trăi fericiți până la adânci bătrâneți? Manuscrisul va ajunge pe mâinile cui nu trebuie? Cum vor reacționa ceilalți când vor afla de relația interzisă dintre un vampir și o vrăjitoare? Veți afla răspunsurile acestor întrebări citind acest roman minunat.

,,Cartea pierdută a vrăjitoarelor” este primul volum al unei serii, fiind urmată de ,,Școala nopții” și ,,Cartea vieții” pe care le găsiți traduse la Editura Litera. Acestei cărți i-am dat 5 steluțe pe Goodreads și sunt sigur că le merită pe deplin. Acțiune, suspans, dragoste, ură, magie, dorință, răzbunare, mister sunt câteva din ingredientele ce condimentează povestea Dianei Bishop.

Scriitura e perfectă și da, autoarea e foarte iscusită în privința detaliilor. Parcurgând paginile ai impresia că ești martor la tot ceea ce se petrece, că evenimentele au loc sub ochii tăi. Cei de la People au făcut următoarea afirmație, cu care eu sunt 100% de acord: ”O irezistibilă poveste despre vrăjitorie, știință și tabuuri străvechi. Un roman care te prinde-n vraja lui. Vei aștepta cu nerăbdare continuarea.”

Deși are 650 de pagini, iar scrisul e mărunțel, cartea se citește mult mai ușor decât mă așteptam. Dacă aș putea să trăiesc în lumea Dianei aș prefera să fiu un vrăjitor, întrucât mi-ar plăcea să folosesc magia. Dar vouă ce v-ar plăcea să fiți? Vrăjitoare, vampiri, demoni sau, pur și simplu, niște oameni normali? 

Voi reda mai jos câteva pasaje din carte cu scopul de a vă convinge cât este de talentată scriitoarea și că se merită să-i citești cartea:

  • ,,Eu l-am măsurat scurt din cap până-n picioare, dar ochii lui erau aţintiţi asupra mea. Din partea opusă a încăperii, păreau negri ca noaptea, privind fix în sus de sub sprâncenele groase, la fel de negre; una dintre ele ridicată într-o curbă care sugera un semn de întrebare. Chipul lui era într-adevăr izbitor – cu toate planurile şi suprafeţele bine definite, cu pomeţi înalţi întâlnind sprâncenele ce îi adăposteau şi-i umbreau ochii. Deasupra bărbiei se zărea una dintre puţinele trăsături care lăsau loc pentru blândeţe – gura mare, care, la fel ca şi mâinile prelungi, părea lipsită de sens.”
  • ,,Ţine minte, Diana: Cea mai frumoasă şi mai profundă trăire omenească este misterul. Este emoţia fundamentală care stă la baza artei şi a ştiinţei autentice. Cine nu ştie asta şi nu se mai poate minuna, nu mai poate fi uimit, e ca şi mort, iar ochii săi sunt înceţoşaţi.”
  • ,,Recunoscu mirosul sângelui meu și se zbătu să se îndepărteze. Brațele imi erau grele și puternice, precum stejarul din spatele meu. […] Prin vene îmi curgea puterea copacului și a pământului, o ofrandă neașteptată de viață pentru un vampir în pragul morții. Le-am zâmbit recunoscătoare femeii- vânător și fantomei celei bătrâne, căci îl hrăneam pe Mathew cu trupul meu. Acum eram mama, a treia ipostază a zeiței, fecioară și bătrână. Cu ajutorul ei, sângele meu avea să-l vindece.”

Mulțumesc Editurii Litera, fiindcă mi-a oferit șansa de a citi acest volum ce poate fi procurat la un preț extrem de convenabil de aici: http://www.litera.ro/cartea-pierduta-a-vrajitoarelor.html 🙂

Lectură plăcută 🙂

Copertă

5 gânduri despre „,,Cartea pierdută a vrăjitoarelor” de Deborah Harkness

Lasă un răspuns

