,,Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele” de Matei Vișniec

,,Le bonhomme de neige qui voulait rencontrer le soleil”

Iubesc limba franceză și Franța. Mi-au intrat la inimă de la început. Franceza e o limbă cu o muzicalitate aparte, ale cărei cuvinte vibrează de emoție, indiferent că vine vorba de o carte, de un film sau de un cântec. Îmi doresc să învăț mai mult, să-mi aprofundez cunoștințele, să pot fi admis în cele din urmă la o universitate de pe plaiurile franceze. De ceva timp am început să citesc în franceză, evident într-o franceză mai ușoară.

Am fost tare încântat să descopăr această carte bilingvă, pentru copii, și datorită dragilor mei prieteni de la Editura Arthur am putut-o citi. Mi-a plăcut extrem de mult, am lecturat prima dată varianta în franceză, după care am revenit la cea în română, pentru a mă asigura că nu mi-a scăpat nimic 🙂 Deși franceza a pierdut teren în fața limbii engleze, consider că abilitățile francofone reprezintă un mare avantaj. Iar această cărțulie este utilă și merită să fie citită în primul rând pentru povestea în sine. Eu chiar aș include-o în lista de lecturi pentru micii cititori sau pentru cei în devenire 😀

Probabil v-am făcut curioși. Vă întrebați cu ce se mănâncă această carte a lui Matei Vișniec și eu am de gând să vă răspund. Talentatul scriitor român (și traducător pe deasupra 😀 ) reușește să prezinte într-o manieră alegorică, extrem de simpatică, o lecție pe care cei mici trebuie  s-o ia la cunoștință, ba chiar și cei mai mari. După cum probabil bănuiați personajul principal este un om de zăpadă 🙂

,,Ninge peste OMUL DE ZĂPADĂ. Un morcov în loc de nas, doi cărbuni pentru ochi, o castană mare în loc de gură, trei nuci pe post de nasturi, o căciuliță uzată pe cap, un fular în jurul gâtului… Tot în dotarea OMULUI DE ZĂPADĂ: o pipă din lemn de bambus și o mătură. Personajul pare fericit.”

Un corb își face apariția pe o ramură și îl înștiințează că va veni primăvara, aceasta fiind ultima ninsoare.Odată cu primăvara va veni și Soarele cu ale sale raze fierbinți ce va topi întreaga zăpadă și inclusiv pe omul nostru de zăpadă. El nu este prea lămurit și se bucură că pasărea își ia zborul. În schimb apare o rândunică, dezamăgită că s-a grăbit și că a ajuns așa de devreme din țările calde. Pe un copac răsare primul muguraș. Omul de zăpadă le ascultă sfatul și pleacă pentru a se întâlni cu soarele și pentru a-l ruga să-l cruțe. Rândunica primește mătura sa pentru a-și face un cuib din paiele lui.

Pe drum se întâlnește cu un iepure căruia îi dă morcovul ce îi era pe post de nas, cu o marmotă căreia îi oferă nasturii-nuci pentru a-și hrăni puișorii, cu un lup tare răcit căruia îi cedează fularul și căciula sa. Pentru a trece râul ce-l desparte de țara soarelui-răsare plătește castorului cu acea castană ce-i era pe post de gură. Protagonistul nostru ajunge în fața Soarelui, dar fiindcă nu mai este capabil să vorbească, prietenele lui, animalele, i se adresează măritului astru. Soarele decide să-l transforme într-un vis.

Chiar și în acel moment, în care se topise aproape în întregime, îl roagă pe Soare (acesta îi citește gândurile) să aibă grijă de animăluțe, de fiecare în parte. Nu cere nimic pentru el, ba chiar îi oferă Soarelui pipa sa din lemn de bambus. Ființa ,,atât de fragilă, dar cu o inimă atât de gigantică” s-a topit de tot. ,,Mica inimă roșie, luminoasă, care palpită” este strecurată într-un balon de săpun…

,,Dacă inimile toate

Ar forma o galaxie,  

Lumea fără doar și poate

Ar rămâne veșnic vie.”

Omul de zăpadă ne dă o lecție de viață, aceea de a ne gândi la cei din jurul nostru, să sacrificăm ultima noastră dorință pentru binele lor, dacă se poate. Viața noastră este trecătoare, însă în urma noastră rămân vorbele, faptele bune, sacrificiile pe care le-am realizat. Vă recomand cu tot dragul această cărțulie, ce poate fi procurată de pe site-ul editurii. Ar reprezenta un cadou ideal  pentru copiii voștri care cu siguranță se vor îndrăgosti de această poveste și de ilustrațiile simpatice. Micile gesturi valorează enorm…

LECTURĂ PLĂCUTĂ 🙂

Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele/ Le bonhomme de neige qui voulait rencontrer le soleil

2 gânduri despre „,,Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele” de Matei Vișniec

Lasă un răspuns

