,,Cartea vieții” de Deborah Harkness

A venit momentul să aștern câteva cuvinte despre ,,Cartea vieții”, despre acest sfârșit miraculos al seriei All Souls. Îmi vine greu să exprim în cuvinte sentimentele de fascinație pe care le nutresc pentru această carte, pentru întreaga trilogie, pentru incredibila poveste cu vampiri, vrăjitoare și demoni. Dar voi încerca să vă conving că trebuie neapărat să faceți cunoștință cu Diana Bishop și cu Matthew de Clermont, cu povestea lor nelipsită de magie, iubire și forțele malefice ce trebuiesc înfrânte. Vă veți îndrăgosti iremediabil de universul încântător al lui Deborah Harkness, populat de ființe cu puteri supranaturale, ce par a fi la prima vedere doar niște simpli oameni 🙂

După călătoria în epoca elisabetană, după plimbările prin marile centre ale puterii din acele vremuri, după ce Diana și-a dezvoltat abilitățile de țesătoare, după încercarea celor doi proaspăt însurăței de a pune mâna pe Cartea vieții, după ce vrăjitoarea descoperă că a rămas, în mod bizar, însărcinată cu vampirul Matthew, ei se hotărăsc să revină în prezent, acasă, la Sept-Tours. Primirea călduroasă este înlocuită de aflarea unei vești cutremurătoare, aceea a morții lui Emily, mătușa Dianei. Moarte care nu va rămâne nerăzbunată…

,,N-ar fi trebuit să te chem niciodată aici. Ar fi trebuit să găsesc o altă cale de a-mi obține răspunsurile. Emily se întoarse cu fața către cea mai bună prietenă a ei. Tu ar fi trebuit să rămâi cu Stephen.

   Prefer să fiu aici, alături de fiica mea, decât oriunde altundeva, spuse Rebecca Bishop. Stephen înțelege. Se îndreptă din nou către Diana și Matthew, încă înlănțuiți în îmbrățișarea lor îndurerată.

    Nu-ți fie frică! Matthew o să aibă grijă de ea, zise Philippe. Încă încerca s-o înțeleagă pe Rebecca Bishop. Era o ființă neobișnuit de interesantă și la fel de pricepută la păstrarea secretelor ca orice vampir.

O să aibă grijă unul de celălalt, replică Rebecca, ținându-și mâna în dreptul inimii, am știu că o să se întâmple exact așa.

Nici nu se întorc bine acasă și au parte de niște musafiri neașteptați: Baldwin – capul familiei de Clermont, fiul lui Philippe, unul din reprezentanții de la masa Congregației, Verin – sora lor și soțul ei, Ernst. Aceștia sunt nemulțumiți de această căsătorie între specii și de legământul pecetluit cu sânge prin care Diana este recunoscută ca fiind fiică a lui Philippe de Clermont. Dar cum e posibil așa ceva, să devină fiica unui vampir răposat cu mulți ani în urmă? Pentru o călătoare în timp, pentru o țesătoare, nu e dificil să depășești barierele cronosului, să te folosești de ițele încurcate ale acestuia…

,, – Nici unul dintre voi nu pleacă de sub ochii mei înainte să aflu prin ce vicleșug a scos vrăjitoarea aia cu un jurământ de sânge de la un vampir mort.

      Baldwin își coborâse glasul în semn de amenințare.

– N-a fost nici un vicleșug, am spus indignată.

-Atunci a fost necromanție? Vreo vrajă mârșavă de înviere? întrebă Baldwin. Sau i-ai invocat spiritul și l-ai silit să-ți dea legământul lui?

-Ce s-a întâmplat între mine și Philippe n-a avut nimic de-a face cu magia, ci a depins numai de generozitatea lui.

   Mânia mea ardea și mai tare.

-Vorbești de parcă l-ai fi cunoscut, zise Baldwin. E imposibil!

-Nu și pentru o călătoare în timp, i-am replicat.”

Congregația se află pe urmele controversatului cuplu vrăjitoare-vampir, iar aceștia pleacă pentru moment în America, în casa Bishop. Tot sabatul o remarcă pe Diana și se duce vestea cum că ar urma să aducă pe lume copiii unui vampir. Într-adevăr cei doi vor avea gemeni, pentru a căror siguranță trebuie să se lupte din răsputeri. Înainte de asta sunt nevoiți să descopere toate cele 3 file rupte și însuși manuscrisul mult râvnit. Ceea ce află Diana e că puterile sale sunt mai mari decât s-ar fi așteptat, având o veritabilă moștenire magică de la părinții săi…

,,Fiecare deget avea în mijlocul lui o fâșie colorată. Degetul mic era dungat cu maroniu, inelarul cu galben. Un albastru intens îmi marca degetul mijlociu, iar roșul îmi brăzda arătătorul cu o panglică maiestuoasă. Liniile colorate mi se uneau în palmă, continuând să urce pe umflătura cărnoasă de la baza ei, sub forma unei sfori împletite, multicolore. Acolo sfoara se întâlnea cu un fir verde, ce îmi cobora de pe degetul mare – o ironie, având în vedere soarta majorității plantelor mele de interior. Împletitura în cinci culori parcurgea scurta distanță până la încheietură și acolo forma un nod cu cinci încrucișări: pentagrama. Dar cele mai multe țesătoare foloseau nouă fire, nu cinci.Mi-am răsucit palma stângă și am descoperit șuvițele lipsă. Iar firele care îmi coborau răsucindu-se pe încheietura stângă formau un uroboros, un cerc fără de început și fără de sfârșit, ce semăna cu un șarpe care își ține coada în gură. Era emblema familiei de Clermont.”

Benjamin, fiul lui Matthew, apare după mult timp, în care nu s-a știut nimic despre el. Purtător al furiei sângelui, își dorește o țesătoare cu care speră că ar putea avea copii, ca în cazul părintelui său. Viața Dianei este pusă în pericol, însă nu poate permite ca manuscrisul Ashmole 782 să cadă pe mâinile cui nu trebuie. Aventura de-abia acum începe, personajele cărții fiind puse adesea în fața unor situații-limită, aparent fără cale de scăpare. Însă destinul tuturor stă în mâinile vrăjitoarei, capabilă să transforme un sfârșit tragic în începutul unui viitor strălucit. În tot acest timp, nu trebuie să uite că prudența și curajul pot evita orice catastrofă… Et oui, impossible n’est pas français

 ,,Cuvintele ei îmi readuseră în minte sarcina pe care Philippe mi-o dăduse în 1590, după ce mă numise fiica lui prin jurământ legat cu sânge: GÂNDEȘTE ȘI RĂMÂI ÎN VIAȚĂ!

-Amintește-ți de asta, înainte să dai fuga înapoi la Oxford după cartea ta! continuă Ysabeau, și glasul îi deveni abia o șoaptă. Amintește-ți-o în zilele grele care vor urma, pe măsură ce vor fi scoase la lumină cele mai întunecate secrete ale familiei de Clermont. Amintește-ți-o, și le vei demonstra tuturor că nu ești doar cu numele fiica lui Philippe de Clermont.”

Va reuși Diana să pună mâna pe Cartea vieții? Va fi capabilă să aducă pe lume gemenii ce vor schimba viitorul ființelor supranaturale? Matthew va reuși să-și țină în frău boala, acea eroare genetică de care se tem vampirii? Și totodată, vor putea cei doi soți să-și trăiască frumoasa poveste de dragoste, vor putea să formeze în continuare un întreg de nedistrus? Imposibilul este la urma urmei posibil?

Sunt sigur că veți adora această carte și scriitura plină de măiestrie a autoarei. Ea reușește să aducă laolaltă ființe de basm, mituri, fărâme de istorie, alchimie, genetică, dând naștere unei povești ce-ți taie răsuflarea. Pe parcursul lecturii râzi și plângi alături de personajele atent creionate, stai cu sufletul la gură în speranța că basmele pot deveni realitate. Astfel forțele binelui le înving pe cele ale maleficului, iar victorioșii pot trăi fericiți până la adânci bătrâneți…

  Fragmente:

  • ,,Diana îl privi cu interes. Zâmbetul lui se lărgi. Soția lui – inima, perechea viața  lui – coborî de pe verandă drept la el în brațe. Ochii Dianei aveau nuanțele de albastru și auriu ale cerului de vară, și Matthew nu-și dorea nimic mai mult pe lume decât să se cufunde cu nesaț în adâncimile lor strălucitoare, nu pentru a se pierde, ci pentru a se regăsi.”
  • ,,Eu am profitat de ocazie ca să fac o poză cu Curtea Teatrului și să i-o trimit lui Matthew fără nici un comentariu sau titlu. La urma urmei, magia nu era decât dorința transformată în realitate. Un vânt de octombrie veni dinspre Tamisa și îmi purtă dorințele nerostite către cer, unde acestea țesură o vrajă care să mi-l aducă pe Matthew înapoi în siguranță.”
  • ,, – Am vorbit serios când am spus ce am spus în ziua de Crăciun. Dacă eu nu mă voi întoarce, familia va supraviețui. Mai sunt și alții care pot sta în fruntea ei. Dar tu ești inima. Am deschis gura să protestez, însă Matthew își lipi un deget de buzele mele, oprindu-mi vorbele.- N-are rost să te cerți cu mine. Știu asta din experiență, spuse el. Înainte să te cunosc, nu eram decât praf și umbre.Tu m-ai adus la viață. Și nu pot trăi fără tine.”

Mulțumesc nespus de mult Editurii Litera, întrucât mi-a oferit ocazia neprețuită de a citi această capodoperă, una din favoritele mele, de a mă bucura de frumosul ascuns între filele mirosind a cerneală și… a magie! ,,Cartea vieții” poate fi procurată de pe site-ul editurii, dar și din librării.

LECTURĂ PLĂCUTĂ 🙂

6 gânduri despre „,,Cartea vieții” de Deborah Harkness

Lasă un răspuns

