,,Pasăre cântătoare” de Kathryn Erskine

Din când în când simt nevoia să citesc ceva puțin altfel, să mă abat de la lecturile ușurele și relaxante ce-mi induc o stare de bine, de euforie. Uneori vreau să citesc povești emoționante, care să mă pună pe gânduri, care să mă pună în situația  de a lua parte la un act catharctic. Nu-mi doresc să fiu indiferent, să nu-mi pese de cei din jur, ci, dimpotrivă, vreau să fiu conștient nu e întotdeauna roz, că există și oameni nu tocmai binecuvântați de soartă. O carte ce mi-a oferit acest prilej este ,,Pasăre cântătoare”, publicată anul acesta în colecția YoungArt a Grupului Editorial Art.

Am citit-o repede, însă am mai petrecut ceva timp gândindu-mă la această istorie cât se poate de realistă. Personajul principal este Caitlin, o fetiță ce suferă de sindromul Asperger, dar pe care eu am îndrăgit-o nespus. M-am documentat, am aflat că această afecțiune aparține autismului și acest fapt mi-a permis să înțeleg mai bine anumite trăsături  ale caracterului ei.

Deși înzestrată cu o inteligență sclipitoare și talent la desen, nu poate privi dincolo de cuvinte, dincolo de aparentul aspect alb-negru al desenelor sale, al vieții însăși. Este sinceră, spune lucrurilor pe nume, fără diplomație, însă lipsită de rele intenții. Urăște recreațiile, timpul petrecut în compania altor copii de vârsta sa. Matură și deopotrivă copilăroasă, impresionează prin modul de gândire, diferit de cel al generației sale.

Este orfană de mamă, însă un alt eveniment i-a marcat existența. Devon, fratele său mai mare, s-a numărat printre victimele unui incident armat. A murit fără să fi avut vreo vină, având doar nenorocul de a se fi aflat în locul nepotrivit la momentul nepotrivit. Îi este tare dor de eroul său, de fratele care o proteja și o iubea necondiționat. Mort prea devreme, pe când avea o viață și un viitor frumos înainte. A lăsat în  urmă un tată neconsolat, căzut în brațele depresiei, și o surioară încântătoare. Și un cufăr neterminat.

Caitlin este permanent consiliată psihologic, învață despre cum ar trebui să se comporte pentru a se putea integra în societate. Doamna Brook o sprijină în demersul de a-i înțelege pe cei din jur, de a empatiza cu aceștia. Își face prieteni, deși mai mici decât ea, începe să priceapă cum stă treaba cu oamenii și relațiile interumane.

În mod uimitor, face tot posibilul de a-și ajuta tatăl să treacă peste. După nenumărate căutări în dicționar, după ce descoperă viața și lumea pas cu pas, încearcă să-și convingă tatăl că orice necaz, orice încercare nu se rezolva fugind din calea ei, evitând-o. Singura soluție e aceea de a înfrunta realitatea, de a o accepta și conștientiza. Doar așa poți căpăta puterea de a merge înainte, de a nu te lăsa împotmolit în suferință. Iar dacă există cineva pentru care merită să-ți păstrezi verticalitatea, cu atât mai mult trebuie să lupți.

Caitlin continuă împreună cu tatăl său cufărul lui Devon pentru cercetași, lăsat neterminat. Îl finisează, se confruntă cu amintiri dureroase și, în cele din urmă, reușesc să ducă la capăt această provocare. Caitlin este o fetiță minunată care reușește să dezlege o enigmă a vieții, pe care mulți oameni sănătoși n-o deslușesc sau, pur și simplu, nu doresc asta.

Vă recomand cu căldură ,,Pasăre cântătoare” de Kathryn Erskine!  O poveste scrisă cu măiestrie, o lecție de viață, o carte ce nu trebuie să vă lipsească din bibliotecă. Nu judecați, înțelegeți, empatizați, luptați cu lacrimile din viața voastră și permiteți-i chipului vostru să zâmbească din nou, la fel de frumos ca întotdeauna…

  Părerile criticilor:

  • „E o decizie curajoasă să narezi povestea din perspectiva lui Caitlin. Modul în care Kathryn Erskine a tratat «gândirea Asperger» e impresionant şi sensibil.“ The Guardian
  • „Pe măsură ce cititorii trec împreună cu Caitlin peste această încercare, îşi dau seama că şi ei au devenit mai empatici punându-se în pielea ei, experimentând felul ei diferit de a vedea şi de a interacţiona cu lumea.“ Kirkus Reviews

  Mulțumesc Editurii Art pentru ocazia neprețuită de a citi această carte încântătoare! Aceasta poate fi procurată de pe site-ul editurii, dar și din librăriile partenere.

      LECTURĂ PLĂCUTĂ!

Lasă un răspuns

