,,Jocurile Foamei” de Suzanne Collins

Imagini pentru hunger games first movie

Jocurile Foamei. O serie despre care am auzit vorbindu-se foarte mult, la adresa căreia sunt aduse numeroase laude, aprecieri. O serie faimoasă, devenită operă de referință pentru literatura SF destinată adolescenților și, cu precădere, pentru distopie. Până de curând nu reușisem s-o citesc, însă m-am hotărât să iau măsuri și să remediez situația. Era și timpul să descopăr primul volum. De aceea, țin să le mulțumesc dragilor prieteni de la Librăria Donaris Galați pentru exemplarul oferit.

Am citit minunata carte a talentatei autoare Suzanne Collins și nu pot să spun decât că este genială. Lectura a fost relativ scurtă, povestea scrisă într-un ritm alert, antrenant, astfel încât am parcurs-o imediat, fără să fi fost conștient de modul în care zburau paginile. A reprezentat o doză de aventură și suspans, o poveste presărată cu provocări neașteptate. Scriitura este lejeră, plăcută, creând cadrul propice pentru povestea ce ți se derulează pe dinaintea ochilor și pe care nu ai cum să n-o adori.

„Pur si simplu am citit fara sa ma pot opri! […] O lectura inrobitoare.” Stephen King

Ca în cazul tuturor romanelor SF și a tuturor distopiilor, cel mai mult mă fascinează perspectiva scriitorului referitoare la viitor. Foarte mulți consideră că regimul democratic nu va rezista de-a lungul timpului, că statele liberale se vor prăbuși, permițând instaurarea unor dictaturi, a unor regimuri totalitare, în care drepturile și libertățile lipsesc. Și în care cel mai mult au de suferit oamenii simpli, oamenii de rând. Totul până când un erou sau o eroină înfruntă sistemul și ajunge să-l doboare, semn că un popor asuprit va reuși, la un moment dat, să se elibereze.

În ,,Jocurile Foamei”, continentul nord-american nu mai are înfățișarea pe care o cunoaștem cu toții. Totul s-a ruinat, iar acum Panemul își duce existența aici. Cele douăsprezece regiuni, provincii cu funcții distincte, se află sub conducerea despotică a Capitoliului. Regimul este dur pentru majoritatea populației, viața este grea, plină de carențe. Încercările de revoltă din trecut s-au soldat cu înfrângeri, iar Capitoliul, în încercarea de a-și apăra suveranitatea și de a-și demonstra puterea, organizează anual Jocurile Foamei. O competiție sângeroasă, o luptă pe viață și pe moarte, în urma căreia numai unul poate fi câștigător.

Imagini pentru hunger games first movie

Protagonista seriei este Katniss, o adolescentă de șaisprezece ani din regiunea doisprezece, cea din urmă, cea mai săracă. Ea este stâlpul familiei de când tatăl său a murit într-o explozie din mina în care lucra. A fost nevoită să se maturizeze înainte de vreme, să vâneze în mod ilegal în pădure alături de Gale pentru a le pune pe masă o pâine mamei și surioarei sale Prim. Urmează o nouă ediție a Jocurilor Foamei și Katniss este mai mult decât sigură că va fi aleasă. Însă fata din regiune trasă la sorți este nimeni alta decât Prim. Nu poate accepta asta și reacționează într-o manieră neașteptată: se oferă tribut în locul surorii sale.

“-Katniss, am spus, cu voce tare.

E planta de la care îmi vine numele. Şi am auzit vocea tatei, glumind:

-Atâta timp cât te poţi găsi pe tine însăţi, n-o să rabzi niciodată de foame” 

Prin urmare, Katniss își ia la revedere de la familie, de la Gale și se vede urcată într-un tren, având ca destinație Capitoliul. Celălalt tribut este Peeta, băiatul brutarului, cu care va trebui, în cele din urmă, să se lupte pentru supraviețuire. Odată ajunși în capitală, se pregătesc pentru competiție. Katniss descoperă o lume modernă, deiferită de ceea ce a văzut vreodată. Confortul, tehnologia ultraavansată, mâncarea cu adevărat delicioasă i-au fost până acum necunoscute.

Are parte de atenția unei echipe de stiliști, în frunte cu Cinna, care-i oferă o înfățișare perfectă. Impresionează Capitoliul  cu frumusețea sa, cu aspectul de fată în flăcări. La interviurile televizate ce preced jocurile propriu-zise Peeta face o dezvăluire șocantă și aceea că este îndrăgostit de Katniss. La rândul său, fata și-l amintește ca fiind băiatul care i-a redat speranța cu ani în urmă, pe când credea că totul este pierdut. Competiția începe. Cele 24 de tributuri din cele 12 regiuni sunt lăsați în natură, să se omoare între ei, să supraviețuiască cu sau fără provizii.

 “-Mai întâi apleacă-te o clipă, zice el. Trebuie să-ţi spun ceva.

Mă aplec şi îmi lipesc urechea teafără de buzele lui, care mă gâdilă, în timp ce îmi vorbeşte în şoaptă.

-Nu uita că suntem îndrăgostiţi nebuneşte, aşa că poţi să mă săruţi ori de câte ori simţi nevoia.”

Imagini pentru hunger games

Katniss are înainte un drum plin de provocări, dar care îi va oferi ocazia de a arăta ceea ce poate. Acționează făcându-și planuri înainte, înfruntând neprevăzut și punând în practică ceea ce a învățat din experiența de vânător. Nu are altă soluție. Fie luptă și câștigă, fie își acceptă moartea. Decizia este și mai dificilă, întrucât undeva departe o mamă și o soră au nevoie de ea. Cum va sfârși această aventură?

Vă recomand să citiți această carte! Vă garantez că o veți adora, chiar dacă nu sunteți fani ai genului. Nu știți ce pierdeți!

Mulțumesc Librăriei Donaris Galați pentru exemplarul oferit pentru recenzie! ,,Jocurile Foamei” poate fi procurată direct din librărie, dar și de pe site

       LECTURĂ PLĂCUTĂ!

Imagini pentru jocurile foamei

8 gânduri despre „,,Jocurile Foamei” de Suzanne Collins

  1. Am citit trilogia si nu m-a impresionat. Intr-adevar se citeste usor, are ritm antrenant si suspans, dar Katniss si insensibilitatea si nehotararile ei in plan sentimental au stricat, in opinia mea, romanele. Era ca ceva care nu se potrivea. Dar acesta e doar sentimentul meu. Nu zic nimic despre celelalte doua romane. Te las sa le descoperi! Lectura placuta in continuare!

  2. Stii cat de mult am amanat lecturarea acestei trilogii? Vazusem de n ori ecranizarile si ma gandisem ca nu voi avea surprize daca citesc… Dar m-am inselat! Cartile sunt si mai interesante!
    Imi place mult recenzia ta! :*

Lasă un răspuns

