,,Secretul lui Leonardo” de Constantino d’Orazio

Constantino d’Orazio (n.1974, Roma) este istoric de artă. De douăzeci de ani explorează și dezvăluie Roma și pe artiștii săi prin intermediul publicațiilor, conferințelor și expozițiilor de artă veche și contemporană în situri istorice ale Cetății Eterne. Colaborează cu diverse cotidiene și cu RAI Radio 3, fiind invitat permanent al emisiunii Geo&Geo de pe RAI 3. A publicat la Palombi Editore ,,Le chiavi per aprire 99 luoghi segreti din Roma” (Cheile pentru deschiderea a 99 de locuri secrete din Roma), ,,Ritratti romani” (Tablouri romane), iar la Sperling&Kupfer – ,,Caravaggio segreto” (Secretul lui Caravaggio) – premiul Citta delle Rose 2014 și premiul Roma 2014 (mențiune de onoare), ,,La Roma segreta del film La Grande Bellezza” (Roma secretă a filmului La Grande Bellezza) și ,,The Great Beauty of Rome”. 

Sunt pasionat de istorie și manifest o înclinație spre perioada Renașterii, moment în care evoluția societății europene a luat o turnură diferită, remarcându-se printr-o redescoperire a valorilor Antichității greco-latine, dar și printr-un vizibil avânt cultural, științific, artistic, tehnic ce avea să pregătească terenul Epocii Moderne.

Când pomenim de Renaștere, ne gândim inevitabil la statele italiene unde aceasta își are sorgintea, ne amintim de viziunea centrată pe om și pe rolul acestuia în univers, dar și de nume celebre, care au scris istorie, și dintre acestea enumerăm: Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarotti, Raffaello Sanzio, Dante Alighieri, Monteverdi, dar și, referindu-ne la spațiul extraitalian, Rabelais, Shakespeare, Cervantes. Lista nu se oprește aici.

Personal, am fost nespus de încântat să aflu de traducerea și publicarea la Editura Corint a cărții ,,Secretul lui Leonardo. Enigmele ascunse în capodoperele sale”, intuind încă din prima clipă că reprezintă o lucrare științifică valoroasă, și nicidecum o istorie conspirativă aparținând aproape în totalitate ficțiunii sau lipsită de orice temei documentar.

Am citit-o cu răbdare, cu creionul în mână, minunându-mă la tot pasul de măreția acestui personaj istoric, de talentele sale, de spiritul liber ce sălășluia într-însul, de opera sa impresionantă, o moștenire inegalabilă lăsată posteriorității, așa cum se și cuvine din partea unui geniu de talia lui da Vinci, un autentic homo universalis.

Volumul lui Orazio se dorește a fi o încercare de a reconstitui viața și parcursul profesional ale lui Leonardo, pornind de la informațiile deja existente și, cu precădere, de la operele sale, mizându-se pe posibilitatea ca existența lui să se fi oglindit în creație, într-o mai mare măsură decât s-ar fi crezut.

Cele 15 capitole surprind destinul lui da Vinci, de la nașterea sa drept fiu ilegitim al unui bărbat înstărit din Vinci, la începuturile sale de artist avangardist, cu dezamăgirile și reușitele ce i-au însoțit cariera, cu peregrinările pe teritoriul peninsulei Italice (Florența, Milano, Roma) și nu numai, cu preocupările sale enciclopedice… până la decesul survenit în timp ce se afla la Curtea lui Francisc I al Franței.

Multe din informațiile prezentate au constituit pentru mine o noutate, altele mi-au permis să-mi conturez o imagine mai complexă despre Leonardo, ba chiar, mai mult decât atât, m-am bucurat să descopăr printre paginile lucrării de față și explicații pro/contra privind aspecte controversate din viața geniului renascentist.

Opera lui da Vinci reflectă, în mod evident, influențele curentului umanist, un exemplu în acest sens fiind ,,Omul vitruvian”:

,,Învățații secolului al XIV-lea aspiră la descoperirea regulii care să explice orice secret al vieții din Univers: iar secțiunea de aur pare răspunsul ideal la problematica proporțiilor. Artiștii adoptă acest număr drept punct invariabil de referință în elaborarea figurilor umane. OMUL VITRUVIAN nu eludează nici el regula, însă este expresia concluziei existențiale la care ajunge Leonardo: corpul uman se poate circumscrie concomitent atât într-un cerc, cât și într-un pătrat. În epocă, cele două figuri geometrice indicau cerul, respectiv pământul, adică întregul univers. Iar omul se încadrează perfect în ambele concepte. Întrupând însuși centrul lor.”

Pas cu pas, capitol cu capitol, cititorul are ocazia să îl însoțească pe da Vinci de-a lungul unui drum pe alocuri sinuos, pe alocuri lin, căci parcursul acestuia poate fi descris drept haotic, marcat de suișuri și coborâșuri. Pentru acest fapt este vinovat el însuși într-o oarecare măsură, întrucât a fost un artist, un om de știință nestatornic, căruia îi era aproape imposibil să ducă la capăt o lucrare ce îi era impusă, comandată, când, de fapt, el își dorea să fie lăsat în pace și să se dedice preocupărilor sale intelectuale diverse, de la inginerie la medicină.

Putem conchide că Leonardo nu a reprezentat altceva decât un spirit liber, pe care ,,cătușele” nu-l făceau decât să tânjească și mai tare după libertate, să se împotrivească și mai mult rigorilor, cerințelor, contractelor. Nu doar o dată a lăsat neonorată o comandă, însă a știut să jongleze cu clienții de seamă, să-și scoată în evidență abilitățile de scenograf, de inginer, de pictor, străduindu-se din răsputeri să nu cadă pradă propriei trufii, să nu devină un sclav al propriului trup și al nevoilor acestuia.

Chiar și așa, a trebuit să-și calce pe inimă, adesea, pentru a-și asigura traiul de zi cu zi, mai ales că nu s-a bucurat de privilegiile unui fiu legitim, de sprijinul permanent al unei familii. A fost, pe cât posibil, independent, a muncit din greu, a învățat din propriile greșeli și a încercat permanent să se autodepășească, dar, totodată, să rămână el însuși. În ciuda tumultoasei sale vieți profesionale, aparent, Leonardo a fost destul de organizat și de grijuliu cu propria stare de sănătate, după cum reiese și din îndemnurile sale:

,,În opinia lui, e suficient să fii cu băgare de seamă ca să ai parte de o viață împlinită, chiar și la o vârstă venerabilă ca a lui. Și ne-o explică foarte limpede în acest curios poem transcris cu mâna sa pe hârtie în perioda petrecută la Roma:

<<Sănătate de vrei, să respecți astă normă:/ nu mânca făr’ de foame și ia cină ușoară/ mestecă bine, iar tot ce în tine coboară/ să fie fiert bine și-ntr-o simplă formă// Doctorii dacă iei, bine n-are să-ți fie/ nu fi mânios și tristețea în urmă o lasă/ ține-te drept când te ridici de la masă/ și nu te-ntinde să dormi la chindie.// La vin cumpănit – mai bine mai des, dar puțin/ și numai la masă, niciodată pe pântecul gol/ iar de poți fără el, da, renunță la vin// De faci exerciții, nu te-ntinde prea tare/ întins lat pe spate sau cu capul în jos/ să nu stai, iar pe noapte ține-ți învelitoare// Fii la cap odihnit și la minte senin/ la belșug nu râvni, ci mănâncă puțin.>>”

Analiza pe care autorul o face creațiilor lui da Vinci, cu precădere picturilor, constituie o desfătare pentru iubitorii de artă, de frumos, dar și pentru cei neinițiați în ceea ce înseamnă istoria artei. De la celebra și controversata Gioconda, până la Adorația magilor, Fecioara între stânci, La Belle ferronniere și Cina cea de Taină, toate aceste ,,chef-d’oeuvres” sunt analizate minuțios, într-o manieră ce-ți deschide apetitul pentru simbolistica în pictură și nu numai.

Când întorci ultima filă a cărții lui Orazio rămâi pe gânduri, pe moment nu-ți găsești cuvintele pentru a exprima cât este de cuprinzătoare și cât de mult te ajută să te familiarizezi cu personalitatea lui Leonardo da Vinci. Ce mai poate fi spus despre acesta?

,,Pictor sublim, inginer de avangardă, arhitect inovator, strateg cutezător, inventator original, scriitor excentric, cercetător neobosit, maestru exigent, fiu recunoscător și frate generos: Leonardo a lăsat o amintire de neșters a trecerii sale prin lume. O amintire cu certitudine mai intensă și mai  profundă decât el însuși ar fi putut spera. A construit un univers de idei și imagini care izbutesc să investigheze în amănunt spiritul uman și realitatea înconjurătoare. Iar pe viitor ar trebui să ne așteptăm la alte și alte noutăți emanate din foile sale cu însemnări. Pentru că această călătorie nu se termină aici.” 

Vă recomand cu drag ,,Secretul lui Leonardo”, o lucrare accesibilă publicului larg, o sursă de fascinație pentru cititorul secolului al XXI-lea, obișnuit să-și petreacă timpul cu ochii în ecranul gadgeturilor, ascultând Lady Gaga și Carla’s Dreams în căști și uitând, adesea, de oameni de seamă precum Leonardo și de capodoperele pe care aceștia le-au lăsat patrimoniului universal.

Păreri:

  • ,,Autorul este un adevărat explorator, iar amprenta și savoarea descoperirilor sale inedite se resimt în fiecare pagină. E o plăcere să călătorești în compania lui.” (Corriere della Sera)
  • ,,Cărțile lui D’Orazio au fost, dintotdeauna, mici tezaure.” (Il Messaggero)
  • ,,Tonul colocvial al autorului amintește de lecțiile de artă simple și fascinante care transmit emoții fără a recurge la descrieri sofisticate.” (readingattiffanys.it)

Mulțumesc Editurii Corint pentru ocazia neprețuită de a descoperi enigmele ascunse în capodoperele lui Leonardo da Vinci!

Cartea poate fi achiziționată de pe site-ul editurii, dar și din librăriile partenere. 

LECTURĂ PLĂCUTĂ!

9 comentarii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s